۱۳۹۷ يکشنبه ۲۵ آذر
تغذيه و آلودگي هوا
آلودگي هوا
آلودگي هوا يك مشكل جدي در جهان امروز مي باشد، و نمي توان آن را ناديده گرفت. بنابراين، بهترين كاري كه مي توان انجام داد؛ خنثي نمودن اثرات منفي تنفس مواد شيميايي و سمي از بدن مي باشد. مي توان با مصرف مواد غذايي مناسب و متعادل بدن را در برابر آلاينده ها محافظت نمود.
آلودگي هوا يك مشكل جدي در جهان امروز مي باشد، و نمي توان آن را ناديده گرفت. بنابراين، بهترين كاري كه مي توان انجام داد؛ خنثي نمودن اثرات منفي تنفس مواد شيميايي و سمي از بدن مي باشد. مي توان با مصرف مواد غذايي مناسب و متعادل بدن را در برابر آلاينده ها محافظت نمود.

اما به ياد داشته باشيد اگر بخواهيد اثرات محافظت كننده غذايي در مقابل آلاينده ها به مدت طولاني باشند، بايد به طور منظم اين مواد غذايي را مصرف كنيد..

كلم بروكلي: افزايش مصرف ميوه و سبزيجات علائم آسم را كاهش مي دهد. كلم ها، مانند كلم بروكلي، حاوي تركيباتي مي باشد كه توصيه مي شود جهت كاهش التهاب ناشي از آلودگي هاي هوا روزانه و به مقدار زياد مصرف شود. خوردن جوانه كلم بروكلي به بدن در سم زدايي آلاينده هايي مانند بنزن كمك مي كند. بر اساس نتايج يك مطالعه، نوشيدني تهيه شده از جوانه بروكلي، عرقيجات، آناناس و آب ليمو ميزان دفع آلاينده هاي سرطان زاي خطرناك را به طور چشمگيري افزايش مي دهد. كلم بروكلي به علت آنكه از خانواده گواتروژن ها است بهتر است به مدت 20 دقيقه آن را پخته و ميل نمائيد و افرادي كه دچار كم كاري تيروئيد هستند حتما بايد اين توصيه را رعايت نمايند.

زنجبيل: در صورتي كه مزه تند زنجبيل را دوست داشته باشيد؛ مي توانيد آن را روزانه به غذاها و نوشيدني ها اضافه نمائيد. ريشه زنجبيل را مي توان به صورت تازه يا پودر مصرف نمود، زيرا هر دو نوع آن غني از عناصر ضد التهابي قوي هستند. هم چنين زنجبيل يك عامل تعديل كننده طبيعي مي باشد، كه به حفظ و تقويت سيستم ايمني بدن كمك مي كند تا در برابر عوامل استرس زاي مختلف از قبيل آلودگي هوا مقاوم باشيد.

غذاهاي غني از منيزيم: منيزيم يك ماده معدني است كه سيستم ايمني را تقويت مي كند و باعث گشاد شدن لوله هاي تنفسي ريه ها مي شود. آجيل ها، خصوصا بادام هندي و بادام درختي سرشار از منيزيوم هستند. اما بسياري از دانه ها و حبوبات همچنين حاوي مقادير زيادي از اين ماده معدني مي باشند.

بذركتان: اسيدهاي چرب امگا3 محافظ عالي بدن از آلودگي هوا مي باشند. بهترين منبع گياهي اين اسيدهاي چرب بذركتان مي باشد.

مواد غذايي غني از ويتامين C: ويتامينC بهترين آنتي اكسيدان جهت مبارزه با اثرات مضر آلودگي هوا مي باشد. بهترين منابع ويتامينC فلفل،كلم پيچ، كيوي، توت ها، مركبات، گوجه فرنگي و نخودفرنگي مي باشد.

واحد تغذيه معاونت بهداشتي دانشگاه
تاریخ:
1397/06/26
تعداد بازدید:
4
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
دانشگاه علوم پزشکی جهرم
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني جهرم مي باشد.
Powered by DorsaPortal